Junior Stress vs Jurek Dres „Już wkrótce mixtape”

0
1861
Junior Stress vs Jurek Dres
„Już wkrótce mixtape”
(LSM Rodzinne Nagrania, 2017)

Przez wiele lat (kilkanaście?) działalności na krajowym podwórku Junior Stress upewnił nawet najbardziej wątpiących, że jest niezwykle utalentowanym, wręcz eksplodującym pomysłami artystą. Co niezwykle ważne, te pomysły są ciekawe, nie ma nudnych flaków, a sam Marcel ma intuicję, która pozwala mu czynić produkcje bardzo różnorodnymi.

Ten mixtape to w sumie koncept-album. Na wstępie wokalista opisuje, co go inspiruje, dlaczego tworzy i co dla niego w muzyce i życiu jest ważne („Schron”). Są też odniesienia do Lublina poprzez kompozycje „LSM Story” i „30 lat LSM” – do tego zresztą zdążył nas przyzwyczaić na oficjalnych wydawnictwach.

Najlepsze wrażenie na mnie zrobiły: szczere „Trochę serca”, dosadne ale trafne spostrzeżenia socjologiczne w „Temacie”, dynamiczne „Kraty” i „Żagle”, imprezowy „Paszport”.

W „Za mało cichej wody w rzece” przekaz jest jakby skierowany do mnie, bo rzadko przekonywała mnie współpraca krajowych artystów reggae z raperami oraz polski hip-hop jako taki. Nie sprawiło to, że na hip-hopową „Tratwę” i kilka innych kompozycji utrzymanej w tej rytmice zareagowałem z jakimś entuzjazmem, ale jakaś tam życzliwość była.

Fajnie w tym wydawnictwie zajawiają się goście. Przypomina o sobie trochę zapomniany Tallib, jest trzymający fason Bas Tajpan, czy Ignatz, Chvaściu oraz D’Roots Brothers i śpiewający DJ OK.

Dwie trzecie wydawnictwa zajmują piosenki sygnowane jako Junior Stress, a końcową część wokalista pojawia się jako Jurek Dres. Jest tam bardziej dancehallowo, ale też złośliwie, bo pojawia się przytyk i to dowcipny, choć dosadny pod adresem jednego z polskich selektorów („LSM Story”), któremu zabrakło jaj.

Nie mogę sie oprzeć także wrażeniu, że „Bocian” jest nawiązany do stylu śpiewania rapera KęKę. „Szerszeń” powinien być z kolei piosenką polecaną przez logopedów.

Jeśli już musiałbym się do czegoś przyczepiać, to nieczytelny tył okładki. Trudno zorientować się w tytułach, liczbie kompozycji i odczytać dane, które dla odbiorcy muzyki są istotne.

DODAJ KOMENTARZ